- Telefoon
- 088 – 442 8425
Wat te doen met inkomende (digitale) post?
Wil je hulp bij je administratie? Informeer bij het Personeelsfonds naar de mogelijkheden.
- Bezoekadres
- Korte Voorhout 7
Den Haag, kamer BC 0.76
- Postadres
- Postbus 11644
2502 AP Den Haag
Reageren
Op sommige post moet je (direct) reageren. Als je bijvoorbeeld bezwaar wilt maken tegen een beslissing van de gemeente. Of je moet belastingaangifte doen. Is het gelukt om te reageren? Bewaar een kopie van je reactie in de administratie achter het juiste tabblad.
Betalen
Bijna alle rekeningen moet je voor een bepaalde datum betalen. Te laat betalen kost vaak geld. Schrijf op de rekening wanneer je het geld precies hebt overgemaakt. Als je via internetbankieren geld overmaakt staat de datum er automatisch bij. Bewaar de betaalde rekening in je administratie. Betaal je een rekening niet meteen? Stop deze dan achter een tabblad ‘Nog betalen’. Bewaar de rekeningen die als eerste betaald moeten worden vooraan. De rekeningen die je niet meteen moet betalen, kunnen achterin. Kijk iedere keer als jij je administratie doet of je
nog rekeningen moet betalen. Als je online je bankzaken regelt, kun je de betaling vast klaarzetten met de betaaldatum erbij. Zo wordt de rekening automatisch betaald. Bekijk regelmatig je (digitale) bankafschriften. Controleer of je betalingen goed zijn verwerkt en of de bedragen kloppen. Bewaar de afschriften in je administratie achter het juiste tabblad. Ontvang je geen papieren afschriften meer en wil je dat wel? Je kunt dit tegen betaling aanvragen bij je bank. Met internetbankieren kun je maandelijks gratis een overzicht van je bij- en afschrijvingen downloaden. Print dit overzicht uit voor je administratie of bewaar het in de administratie op je computer.
Bewaren of weggooien
Een groot deel van de post bestaat uit informatie. Niet alle reclame of aanbiedingen zijn interessant voor je. Bewaar de belangrijke post en de rest kan bij het oud papier. De digitale versie kun je gewoon verwijderen, zo blijft je inbox overzichtelijk. De informatie die je wel wilt bewaren berg je op in je administratie achter het juiste tabblad. Zo raakt er niets zoek. Belangrijke papieren om te bewaren in je administratie zijn:
- hypotheek, jaaroverzichten, pensioengegevens
- loonstrookjes of uitkeringsgegevens
- belastingpapieren
- verzekeringspolissen
- testament
- contracten van abonnementen (telefoon, leningen)
- rekeningen
- garantiebewijzen